درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
  • ترنم ظهور
  • معاد
  • جی پی اس موتور
  • جی پی اس مخفی خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بانک احادیث و آدرس bankahadis.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 46
بازدید دیروز : 68
بازدید هفته : 292
بازدید ماه : 292
بازدید کل : 19861
تعداد مطالب : 205
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

بانک احادیث




 

پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله :

 

مَن قَلَّمَ اَظفارَهُ يَومَ الجُمُعَةِ يَزيدُ فى عُمُرِهِ و مالِهِ؛

هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.



جمعه 19 مهر 1392برچسب:روز جمعه, :: ::  نويسنده : یا مهدی ادرکنی

الإمامُ الصّادقُ عليه‏السلام :

البَنونَ نَعيمٌ والبَناتُ حَسَناتٌ، واللّه‏ُ يَسألُ عَنِ النَّعيمِ ويُثيبُ علَى الحَسَناتِ .

امام صادق عليه‏السلام :

پسران نعمتند و دختران حسنه ، و خداوند از نعمت‏ها بازخواست مى‏كند و براى حسنات پاداش مى‏دهد .

الكافي : 6 / 7 / 12 منتخب ميزان الحكمة : 612



رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

العُطاسُ لِلمَريضِ دَليلُ العافِيَةِ ، وراحَةٌ لِلبَدَنِ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

عطسه كردن ، براى بيمار ، نشانِ بهبود و راحت بدن است .

الكافي ، جلد 2 ، صفحه 656 ، حديث 19 عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عليه‏السلام ، مكارم الأخلاق ، جلد 2 ، صفحه 166 ، حديث 2412 ، بحار الأنوار ، جلد 76 ، صفحه 52 ، حديث 1 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 336



پنج شنبه 7 شهريور 1392برچسب:عطسه نشانه ي چيست؟,عطسه,حدیث,احادیث, :: ::  نويسنده : یا مهدی ادرکنی

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

إذا عَنَّت لَكُم غَضبَةٌ فَادرَؤوها بِالعَفوِ ؛ إنَّهُ يُنادي مُنادٍ يَومَ القِيامَةِ : مَن كانَ لَهُ عَلَى اللّه أجرٌ فَلْيَقُمْ ، فَلا يَقومُ إلاّ العافُونَ ، ألَم تَسمَعوا قَولَهُ تَعالى : «فَمَن عَفا و أصلَحَ فَأجرُهُ عَلَى اللّه» ؟!

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

هر گاه خشمى براى شما پيش آمد ، با عفو و گذشت آن را از خود دور كنيد ؛ زيرا در روز رستاخيز آوازدهنده‏اى جار مى‏زند : هر كه به عهده خدا مزدى دارد ، برخيزد . و كسى جز بخشايندگان برنخيزد . آيا نشنيده‏ايد كه خداوند متعال مى‏فرمايد : «پس ، هر كه گذشت كند و آشتى ورزد ، اجرش با خداست» ؟.

أعلام الدين : 337 منتخب ميزان الحكمة : 386



رسول الله صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

إذَا استَيقَظَ أحَدُكُم مِن مَنامِهِ فَتَوَضَّأَ فَليَستَنثِر ثَلاثَ مَرّاتٍ ؛ فَإِنَّ الشَّيطانَ يَبيتُ عَلى خَياشيمِهِ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

هر گاه كسى از شما از خواب برخيزد ، وضو بسازد و سه بار آب در بينى بچرخاند و بيرون بريزد ؛ چرا كه شيطان در بُنِ بينى جاى مى‏گيرد .

صحيح مسلم ، جلد 1 ، صفحه 213 ، حديث 23 ، صحيح البخاري ، جلد 3 ، صفحه 1199 ، حديث 3121 وفيه «فتوضّأ» بعد «منامه» ، سنن النسائي ، جلد 1 ، صفحه 67 ، السنن الكبرى ، جلد 1 ، صفحه 82 ، حديث 226 كلّها عن أبي هريرة ، كنز العمّال ، جلد 9 ، صفحه 303 ، حديث 26111 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 330 متن عربى اين واژه ، «خياشيم» است و «خيشوم» را در عربى به معناى بُن بينى دانسته‏اند. برخى هم كلّ بينى را خشيوم خوانده‏اند (المصباح المنير ، صفحه 170).



الإمامُ الرِّضا عليه‏السلام :

عِلّةُ تَحريمِ الذُّكرانِ للذُّكرانِ والإناثِ للإناثِ ؛ لِما رُكِّبَ في الإناثِ وما طُبِعَ علَيهِ الذُّكرانُ ، ولِما في إتيانِ الذُّكرانِ الذُّكرانَ والإناثِ الإناثَ مِنِ انقِطاعِ النَّسلِ ، وفَسادِ التَّدبيرِ ، وخَرابِ الدُّنيا .

امام رضا عليه‏السلام :

عـلّـت تحريم روى آوردن مردان به مردان و زنان به زنان ، يكى ساختار وجودى زنان و سرشت وجودى مردان است (كه هر يك براى جنس مخالف آفريده شده است) و ديگر اين كه روى آوردن مردان به مردان و زنان به زنان سبب از بين رفتن نسل (بشر) و برهم خوردن نظم و تدبير (جامعه) و نابودى دنياست .

علل الشرائع : 547 / 1 منتخب ميزان الحكمة :



امير المؤمنين عليٌّ عليه‏السلام :

إنّ الوَعظَ الّذي لا يَمُجُّهُ سَمعٌ ، ولا يَعدِلُهُ نَفعٌ ، ما سَكَتَ عَنهُ لِسانُ القَولِ وَنطَقَ بهِ لِسانُ الفِعلِ .

امام على عليه‏السلام :

اندرزى كه هيچ گوشى آن را دور نمى‏اندازد و هيچ سودى با آن برابرى نمى‏كند ، آن اندرزى است كه زبانِ گفتار از آن خاموش شود و زبانِ كردار بدان گويا گردد .

غررالحكم : 3538 منتخب ميزان الحكمة : 600



امير المؤمنين عليٌّ عليه‏السلام :

اِرحَمْ مِن أهلِكَ الصَّغيرَ ووَقِّرْ مِنهُمُ الكَبيرَ .

امام على عليه‏السلام :

با كودكان خانواده‏ات مهربان باش و بزرگان خانواده‏ات را احترام گذار .

أمالي المفيد : 222 / 1 منتخب ميزان الحكمة : 232





پنج شنبه 31 مرداد 1392برچسب:دنیا,حدیث,کفایت کردن,احادییث, :: ::  نويسنده : یا مهدی ادرکنی

رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

مِن حَقِّ الوَلَدِ على والِدِهِ ثَلاثَةٌ : يُحَسِّنُ اسمَهُ ، ويُعَلِّمُهُ الكِتابَةَ ، ويُزَوِّجُهُ إذا بَلَغَ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

از جمله حقوق فرزند بر پدرش سه چيز است : اسم خوب برايش انتخاب كند ، سواد به او بياموزد و هر گاه به سن بلوغ رسيد ، او را همسر دهد .

مكارم الأخلاق : 1 / 474 / 1627 منتخب ميزان الحكمة : 614



عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم

لِرجُلٍ قالَ لَهُ : إنّ أبي يُريدُ أن يَستَبيحَ مالى: أنتَ ومالُكَ لأبيكَ .

كنز العمّال :

مردى بـه رسـول خـدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم عرض كرد : پدرم مى‏خواهد مال مرا از آنِ خود كـنـد . حـضرت فرمود : تو و مال تو از آنِ پدرت هستيد .

كنزالعمّال : 45933 منتخب ميزان الحكمة : 614



چهار شنبه 30 مرداد 1392برچسب:حق پدر بر فرزند چيست؟,پدر,حق پدر,حدیث,احادیث, :: ::  نويسنده : یا مهدی ادرکنی

رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

اِختَضِبوا بِالحِنّاءِ ؛ فَإِنَّهُ يَجلُو البَصَرَ ، ويُنبِتُ الشَّعرَ ، ويُطَيِّبُ الرّيحَ ، ويُسَكِّنُ الزَّوجَةَ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

به حنا خضاب بنديد؛ چرا كه ديده را جلا مى‏دهد ، مو بر مى‏روياند ، بو را خوش مى‏سازد و همسر مرد را آرامش مى‏بخشد.

الكافي ، جلد 6 ، صفحه 483 ، حديث 4 ، كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 1 ، صفحه 121 ، حديث 272 ، روضة الواعظين ، صفحه 337 ، بحار الأنوار ، جلد 76 ، صفحه 99 ، حديث 9 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 306



امير المؤمنين عليٌّ عليه‏السلام :

نُصحُكَ بَينَ المَلَأِ تَقْريعٌ .

امام على عليه‏السلام :

نصيحت كردنت در حضور جمع ، سركوفت است .

غرر الحكم : 9968 منتخب ميزان الحكمة : 600



الإمامُ الصّادقُ عليه‏السلام :

اتَّقُوا الحُكومَةَ ؛ فإنَّ الحُكومَةَ إنّما هي لِلإمامِ العالِمِ بالقَضاءِ ،العادِلِ في المُسلمينَ ، لِنَبيٍّ أو وَصيِّ نبيٍّ .

امام صادق عليه‏السلام :

از داورى كردن بپرهيزيد ؛ زيرا (منصب) داورى در حقيقت از آنِ امامى است كه در قضاوت دانا باشد و در ميان مسلمانان به عدالت حكم كند ؛ از آنِ پيغمبر يا وصىّ پيغمبر .

الكافي : 7 / 406 / 1 منتخب ميزان الحكمة : 470



الإمامُ الصّادقُ عليه‏السلام :

مَن سألَهُ أخوهُ المؤمنُ حاجَةً مِن ضُرٍّ فمَنَعهُ مِن سَعةٍ وهُو يَقْدِرُ علَيها مِن عِندِهِ أو مِن عندِ غَيرِهِ - حَشَرهُ اللّه‏ُ يَومَ القِيامَةِ مَغْلولَةً يدُهُ إلى عُنُقِهِ حتّى يَفْرُغَ اللّه‏ُ مِن حِسابِ الخَلقِ .

امام صادق عليه‏السلام :

كسى كه برادر مؤمنش در هنگام تنگدستى نياز خود را به او بگويد و او بتواند خودش يا ازطريق كسى ديگر حاجتش را روا سازد و نكند خداوند در روز قيامت وى را دست بسته به گردن محشور فرمايد و تا فارغ شدن از حساب بندگانش همچنان او را نگه دارد .

بحار الأنوار : 74 / 287 / 13 منتخب ميزان الحكمة : 16



الإمام عليّ عليه‏السلام :

لَمّا أمَرَ اللّه‏ُ عز و جل رَسولَهُ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم بِإِظهارِ الإِسلامِ و ظَهَرَ الوَحيُ ، رَأى قِلَّةً مِنَ المُسلِمينَ ، وكَثرَةً مِنَ المُشرِكينَ ، فَاهتَمَّ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم هَمّا شَديدا ، فَبَعَثَ اللّه‏ُ عز و جل إلَيهِ جَبرَئيلَ عليه‏السلام بِسِدرٍ مِن سِدرَةِ المُنتَهى ، فَغَسَلَ بِهِ رَأسَهُ ؛ فَجَلا بِهِ هَمَّهُ .

امام على عليه‏السلام :

هنگامى كه خداوند ، پيامبر خويش را به آشكار ساختن اسلام فرمان داد و وحى هويدا شد ، كم بودن شمارِ مسلمانان و فراوان بودن شمارِ كافران را ديد . پس پيامبر خدا به سختى اندوهگين شد . در اين هنگام ، خداوند ، جبرئيل را با قدرى سدر از سدرة المنتهى فرستاد. وى ، سرش را با آن شست و بدين وسيله ، اندوهش برطرف شد .

الكافي ، جلد 6 ، صفحه 505 ، حديث 7 عن محمّد بن الحسين العلوي عن أبيه عن جدّه ، بحار الأنوار ، جلد 18 ، صفحه 213 ، حديث 44 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 114



الإمامُ الصّادقُ عليه‏السلام :

إطعامُ الأسيرِ حقٌّ على مَن أسَرَهُ وإن كان يُرادُ مِن الغدِ قَتْلُهُ ، فإنّه يَنبغي أن يُطعَمَ ويُسْقى (ويُظَلّ) ويُرفَقَ بهِ ، كافرا كان أو غَيْرَهُ .

امام صادق عليه‏السلام :

غذا دادن به اسير حقّى است به گردن كسى كه او را به اسارت گرفته است ، هر چند بنا باشد فردا كشته شود . بايد به اسير ، كافر باشد يا غير كافر ، آب و خوراك داد [ و در سايه‏اش نگه داشت ] و با او مدارا كرد .

الكافي : 5 / 35 / 2 منتخب ميزان الحكمة : 20



دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:حقوق اسير چيست؟,اسیر,حق اسیر,حدیث,احادیث, :: ::  نويسنده : یا مهدی ادرکنی

الإمام الكاظم عليه‏السلام :

إنَّ شَعرَ الرَّأسِ إذا طالَ ضَعُفَ البَصَرُ ، وذَهَبَ بِضَوءِ نورِهِ . وطَمُّ الشَّعرِ ؛ يُجلِي البَصَرَ ، ويَزيدُ في ضَوءِ نورِهِ .

امام كاظم عليه‏السلام :

موى سر ، اگر بلند شود ، ديده به ضعف مى‏گرايد و فروغِ نورش مى‏رود؛ امّا كوتاه كردن مو ، ديده را جلا مى‏دهد و بر فروغ نور آن مى‏افزايد.

مستطرفات السرائر ، صفحه 57 ، حديث 17 عن عليّ بن يقطين ، بحار الأنوار ، جلد 76 ، صفحه 85 ، حديث 10 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 306



رسول اللّه‏ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

مَن أخَذَ مِن شارِبِهِ و أظفارِهِ في كُلِّ جُمُعَةٍ ، أدخَلَ اللّه‏ُ فيهِ شِفاءً ، وأخرَجَ مِنهُ داءً .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

هر كس در هر جمعه ، قدرى از سبيل و ناخن‏هاى خود را بگيرد ، خداوند به [بدن] او شفايى نهد و دردى از او برون بَرَد .

الفردوس ، جلد 3 ، صفحه 584 ، حديث 5826 عن ابن مسعود وراجع مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 152 ، حديث 396 وح 398 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 /



ايها الناس! ان يومكم هذا يوم يثاب فيه المحسنون و يخسر فيه المبطلون و هو اشبه بيوم قيامكم، فاذكروا بخروجكم من منازلكم الى مصلاكم خروجكم من الاجداث الى ربكم و اذكروا بوقوفكم فى مصلاكم و وقوفكم بين يدى ربكم، و اذكروا برجوعكم الى منازلكم، رجوعكم الى منازلكم فى الجنه.

عباد الله! ان ادنى ما للصائمين و الصائمات ان يناديهم ملك فى آخر يوم من شهر رمضان، ابشروا عباد الله فقد غفر لكم ما سلف من ذنوبكم فانظروا كيف تكونون فيما تستانفون

اى مردم! اين روز شما روزى است كه نيكوكاران در آن پاداش مى‏گيرند و زيانكاران و تبهكاران در آن مايوس و نا اميد مى‏گردند و اين شباهتى زياد به روز قيامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جايگاه نماز عيد شدن به ياد آوريد خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوى پروردگار، و با ايستادن در جايگاه نماز به ياد آوريد ايستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت‏به سوى منازل خود، متذكر شويد بازگشتتان را به سوى منازلتان در بهشت‏برين، اى بندگان خدا، كمترين چيزى كه به زنان و مردان روزه‏دار داده مى‏شود اين است كه فرشته‏اى در آخرين روز ماه رمضان به آنان ندا میدهد و میگويد:

«هان!بشارتتان باد، اى بندگان خدا كه گناهان گذشته‏تان آمرزيده شد، پس به فكر آينده خويش باشيد كه چگونه بقيه ايام را بگذرانيد.»



عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت / صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت . . .

تبریک عید سعید فطر

فرا رسیدن عید سعید فطر را به شما کاربران و بازدیدکنندگان گرامی تبریک عرض می نماییم. امیدواریم که از فضیلت های این ماه عزیز بهره لازم را برده باشید.

(در ادامه مطلب میتوانید پیامک های ویژه تبریک عید فطر را ملاحظه فرمائید.)



ادامه مطلب ...


امام على عليه‏السلام :

إنَّما هُوَ عِيدٌ لِمَن قَبِلَ اللّه‏ُ صِيامَهُ و شَكَرَ قِيامَهُ ؛ ‏

امام على عليه‏السلام :

امروز تنها عيد كسى است كه خداوند روزه‏اش را پذيرفته و شب زنده‏دارى‏اش را سپاس گزارده است .

. نهج البلاغه ، حكمت 428 .



امام هادى عليه‏السلام :

إنَّمَا الأعيادُ أربَعَةٌ لِلشّيعَةِ : الفِطرُ و الأضحى و الغَديرُ و الجُمُعَةُ ؛ ‏

امام هادى عليه‏السلام :

شيعيان فقط چهار عيد دارند : فطر ، قربان ، غدير و جمعه .

. بحار الأنوار ، ج 98 ، ص 351 .



امام رضا عليه‏السلام :

إنَّما جُعِلَ يَومُ الفِطرِ العِيدَ لِيَكونَ لِلمُسلِمينَ مُجتَمَعا يَجتَمِعُونَ فيهِ و يَبرُزونَ لِلّهِ فَيُمَجِّدُونَهُ عَلى ما مَنَّ عَلَيهِم ؛ ‏

امام رضا عليه‏السلام :

روز فطر از اين رو عيد قرار داده شد تا روز گردهمايى مسلمانان باشد، و در اين روز گرد هم آيند و براى خدا به صحرا (فضايى باز) درآيند و خداوند را بر منّتى كه بر آنها نهاده است ستايش و به بزرگى ياد كنند.

. كتاب من لايحضره الفقيه ، ج 1ص 522 .



امام على عليه‏السلام :

كُلُّ يَومٍ لا يُعصَى اللّه‏ُ فيهِ فَهُوَ عِيدٌ ؛ ‏

امام على عليه‏السلام :

هر روزى كه در آن خداوند نافرمانى نشود ، عيد است .

نهج‏البلاغه ، حكمت 428 .



چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:عید هر مسلمان,عید,حدیث,احادیث,, :: ::  نويسنده : یا مهدی ادرکنی

الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ عليهماالسلام :

أثقَلُ ما يُوضَعُ في المِيزانِ‏يَومَ القِيامَةِ‏الصَّلاةُ على محمّدٍ وعَلى أهلِ بَيتِهِ .

امام باقر يا امام صادق عليهماالسلام :

سـنگين‏ترين عـمـلى كـه روز قيامت در ترازو (ى اعمال) گذاشته مى‏شود ، درود بر محمّد و اهل بيت اوست .

بحار الأنوار : 94 / 49 / 9 منتخب ميزان الحكمة : 332



رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

ثَمانيةٌ لا تُقبَلُ مِنهُمُ‏الصَّلاةُ : العَبدُ الآبِقُ حتّى يَرجِعَ إلى مَولاهُ ، والناشِزُ وزَوجُها علَيها ساخِطٌ ، ومانِعُ الزَّكاةِ ، وتارِكُ الوُضوءِ ، والجاريَةُ المُدرِكَةُ تُصَلِّي بغَيرِ خِمارٍ ، وإمامُ قَومٍ يُصَلِّي بهِم وهُم لَهُ كارِهُونَ ، والسَّكرانُ ، والزَّبِينُ ؛ وهُو الذي يُدافِعُ البَولَ والغائطَ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

هشت نفرند كه نمازشان پذيرفته نمى‏شود : بنده فرارى ، تا زمانى كه به سوى مولايش برگردد . زن نافرمان ، كه شوهرش از او ناراضى است . كسى كه زكات نمى‏دهد . كسى كه وضو نمى‏گيرد . دختر بالغى‏كه بدون‏روسرى نماز بخواند . پيشواى قومى كه با آنان نماز بخواند در حالى كه از او ناراضى هستند . آدم مست و زَبين ، يعنى كسى كه بول و غائط خود را به زور نگه داشته است .

مكارم الأخلاق : 2 / 324 / 2656 منتخب ميزان الحكمة : 326



عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

قَولُ : «لا حَولَ ولا قُوّةَ إلاّ باللّه» فيهِ شِفاءٌ مِن تِسعَةٍ وتِسْعينَ داءً ، أدْناها الهَمُّ

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

جمله «لا حول ولا قوة الا باللّه‏» نود و نه درد را شفا مى‏دهد كه ساده‏ترين آنها اندوه است .

قرب الإسناد : 76 / 244 منتخب ميزان الحكمة : 148



الإمام الرضا عليه‏السلام :

ثَلاثٌ مِن سُنَنِ المُرسَلينَ : العَطَرُ ، وأخذُ الشَّعرِ ، وكَثرَةُ الطَّروقَةِ .

امام رضا عليه‏السلام :

از سنّت‏هاى پيامبران است : عطر زدن ، كوتاه كردن مو و فراوانىِ آميزش .

الكافي ، جلد 5 ، صفحه 320 ، حديث 3 ، تهذيب الأحكام ، جلد 7 ، صفحه 403 ، حديث 1611 ، كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 3 ، صفحه 382 ، حديث 4341 كلّها عن معمر بن خلاّد ، الخصال ، صفحه 92 ، حديث 34 عن عليّ بن الحكم يرفعه إلى الإمام الصادق عليه‏السلام ، تحف العقول ، صفحه 442 وفيها «وإحفاء» بدل «وأخذ» ، بحار الأنوار ، جلد 76 ، صفحه 141 ، حديث 76 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 532 در تهذيب الأحكام ، كتاب من لا يحضره الفقيه ، الخصال و تحف العقول، به جاى «كوتاه كردن» ، عبارت «تراشيدن» آمده است.



رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

أعظَمُ الناسِ حَقّا على المرأةِ زَوجُها ، وأعظَمُ الناسِ حقّا عَلَى الرَّجُلِ اُمُّهُ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

بزرگترين حقّ را بر زن ، شوهر او دارد و بزرگترين حقّ را بر مرد ، مادر او دارد .

كنز العمّال : 44771 منتخب ميزان الحكمة : 254



الإمامُ الصّادقُ عليه‏السلام :

لا تَدَعْ بِسـمِ اللّهالرحمنِ الرحيمِ وإن كانَ بَعدَهُ شِعرٌ .

امام صادق عليه‏السلام :

گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را ترك نكن ، حتّى اگر پس از آن شعرى باشد .

الكافي : 2 / 672 / 1 منتخب ميزان الحكمة : 282



عنه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

كُلُّ أمرٍ ذِي بالٍ لا يُبدَأُ فيهِ بِبِسمِ اللّه [الرحمنِ] الرحيمِ أقطَعُ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

هر كارمهمى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم آغاز نشود ، بى فرجام است .

كنزالعمّال : 2491 منتخب ميزان الحكمة : 282



رسولُ اللّه صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

مَن أحيا لَيلةَ العِيدِ ولَيلةَ النِّصفِ مِن‏شَعبانَ ، لَم يَمُتْ قَلبُهُ يَومَ تَموتُ القُلوبُ .

پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :

هركه شب عيد (فطر و قربان) و شب نيمه شعبان را احيا كند ، در آن روزى كه دلها مى‏ميرند ، دل او نميرد .

ثواب الأعمال : 1/102/2 منتخب ميزان الحكمة : 284



الإمام الصادق عليه‏السلام :

إنَّ رَسولَ اللّه‏ِ صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم كانَ إذَا اشتَكى رَأسَهُ استَعَطَ بِدُهنِ الجُلجُلانِ - وهُوَ السِّمسِمُ - .

امام صادق عليه‏السلام :

پيامبر خدا ، چون سردرد مى‏كرد ، به روغن كُنجد ، انفيه مى‏كرد.

الكافي ، جلد 6 ، صفحه 524 ، حديث 1 عن إسحاق بن عمّار ، قرب الإسناد ، صفحه 111 ، حديث 383 عن الإمام الباقر عليه‏السلام نحوه ، بحار الأنوار ، جلد 16 ، صفحه 290 ، حديث 153 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 264



الإمام الصادق عليه‏السلام :

الثَّوبُ النَّقِيُّ يَكبِتُ العَدُوَّ ، وَالدُّهنُ يَذهَبُ بِالبُؤسِ ، وَالمَشطُ لِلرَّأسِ يَذهَبُ بِالوَباءِ ،
قالَ : قلتُ : ومَا الوَباءُ؟
قالَ : الحُمّى ، وَالمَشطُ لِلِّحيَةِ يَشُدُّ الأَضراسَ .

امام صادق عليه‏السلام :

«جامه پاكيزه ، دشمن را در هم مى‏شكند ، چرب كردنِ پوست ، سختى را از ميان مى‏بَرَد و شانه كردن سر ، وبا را دور مى‏كند» .
راوى گويد كه پرسيدم : وبا چيست؟
فرمود : «تب . شانه كردن ريش ، دندان‏ها را استحكام مى‏بخشد» .

الكافي ، جلد 6 ، صفحه 488 ، حديث 1 عن سفيان بن السمط ، كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 1 ، صفحه 128 ، حديث 319 ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 162 ، حديث 451 نحوه وفيهما من «المشط للرأس ...» ، بحار الأنوار ، جلد 76 ، صفحه 117 ، حديث 4 ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 532 در كتاب من لا يحضره الفقيه و مكارم الأخلاق ، دو جمله اول روايت ، نيامده است .



صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد